Ændringer i reglerne om akutanbringelser
I forbindelse med ændring af lov om socialtilsyn og lov om social service, er der ændrede regler i forhold til akutanbringelser.
Tidligere kunne man akutanbringe i tilbud, der allerede var godkendt af socialtilsynet. Det krævede at akutanbringelsen gik ud over den eksisterende godkendelse i tilbuddet. Fra 1. februar 2022 kan man kun akutanbringe i tilbud, som ikke har en godkendelse af socialtilsynet.
Det vedtagne lovforslag kan findes her
Nye krav til sammensætning af bestyrelsen for private tilbud
Der træder nye krav til sammensætning af bestyrelsen for private tilbud i kraft den 1. februar 2022.
Fremover gælder:
- Flertallet af bestyrelsens medlemmer skal være uafhængige af tilbuddets leder.
- Flertallet må ikke udgøres af personer der udlejer ejendomme, eller andre større aktiver eller personale til tilbuddet, herunder bestyrelsesmedlemmer, ansatte i ledende stillinger, advokater, revisorer og lignende i firmaerne.
- Tilbuddets medarbejdere skal være repræsenteret med mindst 1 medlem i bestyrelsen, som vælges af og blandt tilbuddets medarbejdere.
- Tilbuddets leder må ikke have stemmeret i bestyrelsen.
Eksisterende bestyrelser skal senest være i overensstemmelse med de nye krav den 1. januar 2025. Foretages der nye udpegninger af bestyrelsesmedlemmer efter lovens ikrafttræden den 1. februar 2022, skal disse opfylde betingelserne.
Det vedtagne lovforslag kan findes her.
Ændringer i bekendtgørelse om Tilbudsportalen
Der er kommet ændringer i bekendtgørelse om Tilbudsportalen. Ændringerne træder i kraft den 1. juli 2022. Relevante ændringer, som sociale tilbud med fordel kan være opmærksomme på er:
- Tilbuddet skal angive alle de adresser, hvor tilbuddet har borgere.
- Tilbuddet skal angive flere informationer i forbindelse med tilbuddets årsrapport.
- Tilbuddet skal angive, om tilbuddet er helt eller delvist ejet fra udlandet.
- Hvis tilbuddet er en del af en koncernlignende konstruktion med virksomheder, der ikke findes på Tilbudsportalen, skal disse angives.
- Der trækkes automatisk en række data fra CVR på private tilbud. Dette gælder blandt andet en oversigt over legale og reelle ejere.
- Bestyrelsesmedlemmer kan ikke overføres via CVR for nogle virksomheder, eksempelvis fonde. Fremadrettet skal disse uploade en liste med bestyrelsesmedlemmer.
- Offentlige misbrugsbehandlingstilbud skal ikke længere uploade en samarbejdsaftale.
Bekendtgørelsen kan findes her.