Tilføj mailadresse til dit NemID
Alle plejefamilie skal have tilknyttet en mailadresse på NemID. Det er en forudsætning for at komme på Tilbudsportalen og for, at man kan få en mail fra systemet.
Det er vigtigt, fordi det er via den mail, I får besked, hvis Socialtilsyn Nord for eksempel afviser en indberetning, som I har lavet på Tilbudsportalen.
For at være sikker på at I er oprettet korrekt, vil vi opfordre til, at I går ind og tjekker det på denne måde:
- Klik på linket her.
- Klik nederst på siden: "Ret dine kontaktoplysninger"
- Tast login-oplysninger til dit NemID.
- Ret mailadresse eller tilføj mailadresse.
Vejledningen kan også findes på Tilbudsportalens hjemmeside her.
Ændringer i reglerne om akutanbringelser
I forbindelse med ændring af lov om socialtilsyn og lov om social service, er der ændrede regler i forhold til akutanbringelser.
Tidligere kunne man akutanbringe i plejefamilier, der allerede var godkendt af socialtilsynet. Det krævede at akutanbringelsen gik ud over den eksisterende godkendelse i plejefamilien. Fra 1. februar 2022 kan man kun akutanbringe i familier, som ikke har en godkendelse af socialtilsynet.
Det vedtagne lovforslag kan findes her.
Ændringer i bekendtgørelse om Tilbudsportalen
Der er kommet ændringer i bekendtgørelse om Tilbudsportalen. Ændringerne træder i kraft den 1. juli 2022. Relevante ændringer, som plejefamilier med fordel kan være opmærksomme på er:
Fremover skal følgende oplysninger ikke indsendes for allerede godkendte plejefamilier:
- Plejefamiliens seneste årsopgørelse.
- Angivelse af forhold i familien, der kan få betydning for varetagelse af opgaven som plejefamilie i relation til børn med særlige behov.
- Beskrivelse af forhold i familien, der kan få betydning for varetagelse af opgaven som plejefamilie i relation til børn med særlige behov.
- Angivelse af, om familien tidligere har søgt om at blive godkendt som plejefamilie og eventuelt hvilket tilsyn, der blev søgt om godkendelse hos og hvornår.
Bekendtgørelsen kan findes her.